El dia a l’escola s’organitza tenint en compte els moments de joc, de relació, d’experimentació, i, sobretot, de les rutines de la vida quotidiana: els àpats, el descans i la higiene personal, que són les que marquen el ritme de vida col·lectiva. Aquesta estructura, que es repeteix cada dia de forma similar, orienta i dona seguretat als infants.
No sempre es dona la importància que mereixen aquestes activitats quotidianes i sovint acaben prenent més protagonisme altres activitats planificades, ja sigui explicar un conte, una sortida, pintar…
![](https://elsninots.llissadevall.cat/wp-content/uploads/2021/01/Rutines1-1024x1024.jpg)
Des d’un punt de vista pedagògic, sabem que aquests moments de vida quotidiana són rellevants perquè promouen el desenvolupament de les capacitats de l’infant i la seva progressiva autonomia, sempre que afavorim la seva participació en elles.
Cal donar temps a l’infant perquè pugui provar i equivocar-se, per aprendre a fer per ell mateix: agafar la cullera per menjar, rentar-se les mans, treure’s la roba per anar a dormir, etc. És partint de la pròpia acció que l’infant va assolint autonomia, amb la satisfacció que proporciona aconseguir fer les coses per un mateix i sentir-se competent.
![](https://elsninots.llissadevall.cat/wp-content/uploads/2021/01/Rutines-2-1024x1024.jpg)
Aquests moments també ens ofereixen l’oportunitat d’establir una relació més íntima, personalitzada, de confiança i complicitat, que ens ajuden a coneixe’ns millor i reforçar el vincle afectiu. L’adult acompanya l’infant anticipant-li el que farem, posant paraules a les seves accions, explicant-li el que esperem que faci i responent a les seves necessitats.
Tots els moments que compartim amb els infants, totes les activitats, totes les relacions, totes les cures tenen un gran valor educatiu.