Iniciem un nou curs

Benvinguts al curs 2022-23, un curs que, per fi,  podrem viure sense restriccions sanitàries i que ens permetrà recuperar projectes que ens il·lusionen.

Fa uns dies que a l’escola hem iniciat el període de familiarització amb els nous infants i les seves famílies. Per a molts d’ells suposa la primera separació del nucli familiar, per tant, és un període molt sensible i delicat, on totes les parts implicades viuen un munt d’emocions i sentiments.

Dia a dia, les educadores van coneixent els infants i establint amb ells el vincle afectiu imprescindible perquè se sentin segurs i a gust a l’escola. I, amb les famílies, van teixint relacions de confiança que seran la clau per garantir un bon procés d’acolliment i de comunicació al llarg del curs.

Durant dos dies, els infants que comencen per primera vegada l’escola, estan acompanyats d’un familiar durant tota la seva estada. A partir del tercer dia ja es queden sense aquest acompanyament fent un horari reduït que s’anirà ampliant progressivament. La durada d’aquest procés  dependrà de cada infant (ja que cadascú viu i expressa la vivència d’aquests dies de manera diferent) i de les necessitats de les seves famílies.

Pels infants que ja venien el curs passat són dies de retrobament amb els companys i les educadores.

Apropant la ciència als infants

Avui hem tingut una visita especial a l’escola, la furgoneta del Lab sobre rodes ha arribat carregada de materials per explorar.

El Lab sobre rodes és una iniciativa de la Universitat de Manresa per a acostar la ciència a les primeres edats de forma engrescadora i participativa.

La Cristina prepara les propostes a l’aula de les Balenes i durant el matí, cada grup d’infants hi ha pogut anar a jugar.

Són propostes pensades per a proporcionar experiències riques i suggeridores als infants a partir de l’acció autònoma i la iniciativa personal. Cadascú, al seu ritme, ha pogut explorar, provar, investigar, fer hipòtesis i observar els efectes de les seves pròpies accions.

Pels infants del grup de Marietes han portat uns panells i uns materials, més específics per  la seva edat, que han pogut manipular i explorar lliurement a la seva aula.

El got de vidre

El got de vidre és un objecte d’ús quotidià i és important que els nens i les nenes es familiaritzin amb ell des de ben petits.

A l’escola oferim l’aigua amb un got petit que s’adapta a la mida de les seves mans. El fet de ser transparent permet veure la quantitat de líquid que hi ha dins. L’infant va aprenent a agafar el got, portar-lo a la boca, donant la inclinació necessària per beure sense ennuegar-se i sense que li caigui.

L’adult l’acompanya en aquest aprenentatge de manera progressiva, inicialment aguantant el got per sota, per tal que l’infant pugui agafar-lo amb les seves mans, i ajudant-lo a fer el moviment per portar el got a la boca.

A mida que l’infant va adquirint la destresa necessària, anem retirant el suport de l’adult. Quan l’infant té set demana aigua, ja sigui amb paraules, gestos o seient a l’espai de beure aigua, i l’adult li apropa el got perquè ell mateix l’agafi i begui.

Durant els àpats els infants tenen el seu got a la taula per beure sempre que vulguin.

“La prudència i l’autoconfiança es desenvolupen si deixem els infants apropar-se a poc a poc a una nova tasca sense interferir-hi”.  

Emmi Pikler

JORNADA DE PORTES OBERTES

El dimecres 27 d’abril de 2022 farem la jornada de Portes obertes, de 17’15 a 19h, per tal que les famílies que estigueu interessades pugueu conèixer la nostra escola.

Per poder fer la visita cal demanar cita prèvia trucant al telèfon 938439813 o per correu electrònic a direccioelsninots@llissadevall.cat

Poden assistir a la vista dues persones per família, però us demanem que no porteu els infants.

Us agraïm l’interès per conèixer el nostre projecte, us esperem!

El joc

El joc lliure i espontani és un dret de la infància. És l’activitat fonamental en la vida dels nens i les nenes, jugant exploren l’espai, els materials, interaccionen amb els altres i és, d’aquesta manera, com van descobrint el món i fent aprenentatges.

A l’escola oferim espais pensats i propostes educatives per cobrir les necessitats de joc i descoberta de cadascun dels infants. Els nens i les nenes tenen llibertat per escollir què volen fer, així doncs, el joc parteix del seu propi interès i els permet seguir el seu propi procés maduratiu.

La Rosa es jubila

Després de més de 41 anys treballant de mestra a la nostra escola bressol, avui la Rosa, de la classe de les Balenes, ens diu adéu!

Han sigut molts anys de dedicació a l’educació de la petita infància, sempre donant el millor d’ella mateixa.

Nosaltres la trobarem molt a faltar però ara li toca descansar i gaudir d’una nova etapa.

Rosa, no perdis mai la teva alegria i el teu entusiasme!!!

Equip educatiu EBM Els Ninots, 22 de desembre de 2021

La pròpia experiència

Els infants aprenen explorant per ells mateixos, motivats pels seus interessos i utilitzant les seves habilitats. Només els cal temps per fer-ho,  per provar, per equivocar-se i tornar a fer.

Sovint quan proven de fer una torre amb fustes o quan intenten posar-se o treure’s la roba, els adults caiem en la temptació d’ajudar-los, però realment els estem ajudant quan els deixem explorar, estant al seu costat, mostrant que confiem en ells i que valorem tot el que estan aprenent.

Cal tenir present que el verdader coneixement és el que prové de la pròpia experiència.

Gaudim a l’aire lliure

El dia a dia a l’escola ofereix moltes oportunitats de joc i descoberta, i a més, s’hi teixeixen les primeres relacions més enllà de l’àmbit familiar.

A l’escola bressol els infants gaudeixen cada dia de l’espai exterior, està demostrat que estar a l’aire lliure i en contacte amb la natura és molt beneficiós per a la seva salut i el seu desenvolupament.

El pati de l’escola està pensat per ser una prolongació de l’aula, un lloc conegut i segur on seguir investigant, explorant, relacionant-se, jugant. Els infants hi troben diferents espais i propostes perquè totes aquestes experiències es donin. En el pati tenen l’oportunitat, a través del moviment lliure, d’enfrontar-se a nous reptes, d’explorar, observar, tocar, olorar, etc.

A fora podem sentir el pas de les estacions (el color del cel, l’escalfor del sol, la temperatura…), els sorolls del carrer, els ocells, etc. En el dia a dia, trobem molts moments per observar la natura, els adults acompanyem les descobertes dels infants posant paraules a tot allò  que va passant:  quan plou, quan cauen les fulles, quan troben petits insectes o  cargols, quan descobreixen una nova flor o l’olor d’una planta…

Tal com diu Sílvia Blanch, doctora en psicologia de l’educació:

 “La natura activa els sentits sense generar hiperestimulació i incita el joc en moviment, però també convida a experimentar i observar”.

Benvinguts al curs 2021-22

A l’escola estem vivint els primers dies d’aquest nou curs.

El divendres dia 10, els infants que continuen del curs passat, van venir a l’escola acompanyats d’un familiar per retrobar-se amb els companys i les educadores tot descobrint la nova aula, les propostes de jocs i els materials que hem preparat especialment per ells i elles.

Dilluns 13 s’afegeixen els infants que venen per primera vegada a l’escola i, acompanyats pel pare o la mare, inicien el procés de familiarització.

Famílies i escola, treballant de manera conjunta, fem tot el possible per facilitar aquest procés, respectant el ritme de cadascun dels infants per tal que tots i totes arribin a sentir-se ben acollits, tranquils i segurs. Són moments de descoberta, coneixença, acompanyament… i sobretot, moments de relacions i vincles entre infants i adults que ens acompanyaran al llarg de tot el curs! 

Tenim per endavant dies intensos de canvis, novetats i moltes emocions que viurem tots plegats, infants, famílies i educadores.

Us desitgem a tots un bon curs!!